Zaterdag 9 september: Oogst -en proefmarkt

Beste tuinders van Thurlede en andere belangstellenden,

Op zaterdag 9 september hebben we een primeur op Thurlede: een oogst- en proefmarkt. Na een heel seizoen noest tuinieren is er immers niets leukers dan het genieten van je opbrengsten. Dit keer nodigen we u uit uw trotse oogst ook te delen met medetuinders en andere belangstellenden. Wat maakt u zo al met uw oogst? Wat zijn uw lievelingsrecepten? groente1

Op de markt kunt u uw eigen waar aan de man brengen als u wilt verkopen, of u kunt gaan voor het ruilsysteem, waarbij u oogstproducten inbrengt en andere spullen daarvoor in de plaats mee naar huis neemt. Kom dus allen gezellig naar de kramen bij het verenigingsgebouw om elkaar te ontmoeten, oogsten te showen en te bewonderen, waar het kan ook te proeven, en tips en recepten uit te wisselen.

Hoe werkt het? U bent vanaf 11.30 welkom als inbrenger van oogstproducten bij het verenigingsgebouw. Voor elke oogst krijgt u een ruilbonnetje; de organisatie bepaalt hoeveel bonnen u krijgt (bijvoorbeeld 4 appels is 1 ruilbon). Vanaf 12.00 uur kunt u tegen inruilen van uw bonnen dan andere oogstproducten meenemen. Deze oogst wordt dus geruild. Hebt u echt niets in te brengen, maar wilt u wel graag wat meenemen? Dat kan ook: dan wordt de oogst voor een schappelijke prijs te koop aangeboden. De opbrengst komt ten goede aan de verenigingskas en wordt gebruikt voor de verfraaiing van ons tuincomplex.

Daarnaast kunnen oogstproducten ook verkocht worden. U dient dit vooraf door te geven, dan zorgen we ervoor dat er een mooie plek voor u is. U moet dan ook zelf aanwezig zijn en blijven en de verkoop van uw eigen producten regelen (dus bijvoorbeeld zelf voor wisselgeld en eventueel zakken of doosjes zorgen).

Wat mee te nemen? Onder oogst verstaan we alle verse producten die vanaf de volkstuinen komen: groente, fruit, kruiden, bloemen. Graag in handzame porties, bijeen gebonden of eventueel in papieren zakken, bakjes, etc. Daarnaast kan ook verwerkt spul aangeboden worden, denk aan: jams, chutneys, ander ingemaakt spul, thee, olie met een smaakje, etc. Misschien zelfs wel verzorgingsproducten. Voor al het verwerkte spul geldt dat er een proefexemplaar bij geleverd moet worden, zodat de klanten van de markt kunnen proeven. jam-1678918__340

Daarnaast nodigen we u uit om vooraf wat dingen te maken met verse oogst die geproefd kunnen worden, bijvoorbeeld diverse hartige taarten met groenten van de tuin, bekertjes met salades of soep, of zoet natuurlijk: worteltaart, bietenmuffins, etc. Extra leuk wordt het als u daar ook de recepten van wilt delen. Die kunt u vooraf naar ons mailen, dan zorgen we ervoor dat die op de markt aanwezig zijn en nadien op de website van Thurlede komen te staan.

Kom allemaal en show je oogst, ruil met elkaar, en proef elkaars recepten op de oogst- en proefmarkt. Hoe meer deelnemers, hoe groter in aantal en gevarieerder de oogst!