Tuinieren – diverse info

Natuurlijk kunt u zelf gaan Googelen, maar het vinden van de juiste informatie kost veel tijd. Wij hebben een selectie gemaakt van goede en soms leuke informatiekanalen.

> TIJDSCHRIFTEN EN PUBLICATIES OVER TUINIEREN
De Tuinliefhebber – site + blad AVVN: landelijke organisatie voor hobbytuinders
Groei & Bloei
Overige publicaties van AVVN
Home and Garden – Nederlandse editie
Tuinseizoen

> ZADEN EN KWEEKBENODIGDHEDEN
Vreeken’s zaden uit Dordrecht is een zaadhandel en winkel. Vreeken kweekt veel speciale rassen, zoals de oud-Hollandse ‘vergeten’ groenten. Zie ook hun Nieuwsbrief.
Van der Wal is een grote zaadhandel die veel biologische rassen kweekt, geschikt voor de sier- en de moestuin.

> BLOGS OVER MOES-TUINIEREN
Moestuinmoeder  –  Susan Lambeck uit Breda heeft een volkstuin van 200 m2. Ze blogt over moes-tuinieren en koken.
Floorsmoestuin  –  Floor heeft een moestuin van 90 m2 waarin ze groente en fruit kweekt. Floor deelt haar ervaringen over tuinieren zodat ook anderen van haar kunnen leren.

> YOUTUBE KANALEN
VT tuinieren  –  Allerlei praktische tuintips.
Volkstuintje –  Zie de 10 delige VPRO-serie ‘Maartens Moestuin’ (Maarten ’t Hart). Ook meerdere lange documentaires staan op deze site: over de honingbij bijvoorbeeld.
Angelo Dorny – Angelo uit België heeft  inmiddels 200 video’s  gemaakt over (moes)tuinieren en planten.
Moestuin TV – Tom is een Belgische jonge liefhebber die al 150 korte video’s heeft gemaakt.

> YOUTUBE KANALEN – ENGELSTALIG
HuwsNursery – over biologisch tuinieren.
GrowVe – over biologisch tuinieren.
MIgardener – Video’s met de nadruk op: duurzaam, organisch en gezond.

> REGIONALE ORGANISATIES
Hof van Delfland
De agenda voor groen leven en beleven tussen (grofweg) Rotterdam en Den Haag. Tips over alle vormen van recreatie met een natuuraspect.

Zuid-Hollands Landschap
Deze natuurbeschermingsorganisatie heeft diverse bezoekerscentra, beheert wandel- en fietsroutes en organiseert vele activiteiten en excursies.

> PERS, POLITIEK EN SATIRE
VTV moet blijven! [Youtube] ‘Schiedammers maken de stad’ – Pin je plek : Annelie Couvée over het behoud van Thurlede (2018).
SV Thurlede 2020 [presentatie] De toekomst van Thurlede door Marjolein Aarts.
3e stip Thurlede [publicatie] 3e stip voor Thurlede – Gemeente Schiedam (2016).
Applaus voor clubblad [publicatie in Digitoo] Het nieuwe Clubblad van Thurlede.
Waarom Thurlede moet blijven [publicatie] interview met Wil Boonstra (2015) – Groen Links Schiedam.
Outdoor Photography [blog] Ben van den Broek, Thurlede lid – o.a. prachtige foto’s van vogels op Thurlede.

Satire
De Wilgentuin – Filmpje van het RO-Theater over de komst van een groep Polen op een traditionele volkstuin en wat dat teweeg kan brengen.

Koefnoen serie ‘Op de tuin’
Aflevering 1: Pokon-Go