Op weg naar een tuinreservaat

Zo’n achttien tuinliefhebbers van Thurlede en daarbuiten namen dit voorjaar deel aan de cursus Tuinreservaten van het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid. Tijdens vijf cursusavonden en twee excursies leerden de cursisten, hoe je je tuin, klein of groot, kunt omtoveren tot een plek waar behalve de tuinier ook kleine dieren graag komen. Hoe je je tuin kunt veranderen van een grijze steenmassa in een groene oase. De cursus werd georganiseerd door Groei & Bloei Waterweg Noord in samenwerking met Buitenskamers TuinontwerpenEetbaar Schiedam, De Snoepjestuin en Volkstuinvereniging Thurlede.

IMG-20150808-WA0001Een van de deelnemers was Nelleke van Meurs-Kramer, woonachtig in Capelle aan de IJssel. Zij vertelt enthousiast hoe ze de cursus heeft ervaren en wat het haar heeft opgeleverd.

Waarom ben jij de cursus “Tuinreservaten” gaan doen?

Ik had het gevoel dat ik veel moest doen aan mijn tuin. De tuin was alles behalve naar mijn zin. Toen ik in mijn huis kwam wonen, was de tuin op zich leuk ingericht,  maar veel dinge waren uit hun krachten gegroeid en ik moest veel snoeiwerk verrichten. De tuin was toen al niet helemaal naar mijn smaak, maar ik durfde de tuin eigenlijk niet goed aan te pakken.  Ik heb bij voorbeeld de vijver uit de tuin gehaald, maar daar heb ik later veel spijt van gehad. Ik ben tot de slotsom gekomen, dat ik veel aan mijn tuin zou willen veranderen en op een meer natuurlijke manier zou willen inrichten. Dat is voor mij de motivatie geweest om aan de cursus deel te nemen.

Zijn de verwachtingen die je van de cursus had, uitgekomen? De cursus was wat mij betreft boven verwachting. Ik vond het lesmateriaal  goed en ook Ada, Jeroen en Therese hebben veel informatie verstrekt. Ik heb er erg veel aan gehad en actief geprobeerd om het huiswerk te maken. Af en toe was het wel moeilijk omdat ik een drukke agenda heb, maar het is me desalniettemin uitstekend gelukt.

Wat vond je positief aan de cursus? De stimulans die van de cursus uitging, vooral door de manier van vertellen en de manier, waarop les werd gegeven. Het lesmateriaal vond ik fantastisch. Ook de proefjes die wij gedaan hebben, vond ik  leerzaam, evenals de excursies die zijn georganiseerd.

Waar heb je het meest van opgestoken op het vlak van “Natuurlijk Tuinieren”? Ik had eigenlijk helemaal geen kennis van tuinieren en was daarom ook bang om iets in de tuin te doen. De cursus heeft er bij voorbeeld voor gezorgd, dat ik mijn angst voor het snoeien ben kwijtgeraakt. Ik ben meteen gaan snoeien met een fantastisch resultaat. De naam van de struik die ik heb gesnoeid, weet ik niet, maar ik heb er voor het eerst zonder schroom het snoeimes in gezet. De struik is weer mooi opgekomen en dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht. Ik denk, dat de tuin heel mooi is, als ik klaar ben met het werk.

Wat heb je al in de praktijk in de tuin toegepast, behalve het snoeien, en waar wil je over drie jaar zijn met je tuin? Enige tijd geleden is er een schutting in de tuin geplaatst. Die schutting geeft mij de mogelijkheid om de hoogte in te gaan door er planten tegenaan te laten groeien. Het is ook de bedoeling, dat mijn man en ik in september weer een vijver gaan maken in de tuin. Wij zijn al bezig om daarvoor materiaal te verzamelen. Ik gebruik het cursusboek om uit te zoeken welke planten en bloemen ik wil hebben. Ik heb inmiddels stekjes klaar staan van een vlinderstruik. Oktober lijkt me een goede maand om struiken over te zetten. Van sommige struiken zal ik afscheid moeten nemen en daar zal ik een andere bestemming voor moeten vinden. Ik zal ze zeker niet vernietigen, want ik heb respect voor alles wat leeft. Ook ben ik naarstig op zoek naar dingen die mijn tuin aantrekkelijk maken voor dieren. Zo heb ik inmiddels een insectenhotel, dat ik binnen afzienbare tijd hoop op te hangen. Over drie jaar wil ik een volledig groene tuin hebben, een reservaat met veel diversiteit, met hoogteverschillen, met veel kleuren en met plekjes, waar dieren zich veilig voelen.

Hoe heb je de cursusgroep ervaren? Opvallend was de kennis over tuinieren die bij veel mensen aanwezig was. Ik vond de mensen aardig, de sfeer in de groep plezierig.

Heb je misschien nog verbeterpunten of tips als de cursus volgend jaar weer gegeven wordt? Er zullen ongetwijfeld verbeterpunten zijn, maar ik kan ze niet zo snel noemen. Ik ben erg enthousiast over de cursus.