Een paar belangrijke regels

Welkom op Thurlede

Het Bestuur en de medetuinders heten u ‘van harte welkom’ op Volkstuincomplex Thurlede. Wij zijn trots op dit complex: het heeft een grote verscheidenheid aan sier- en moestuinen. Thurlede ligt midden in het groen en vormt een oase van rust in het drukke Schiedam. U gaat als nieuwe tuinder op Thurlede aan de slag. U heeft uw tuin om te tuinieren. Dat is veel werk en daar horen regels bij.

De 10 belangrijke principes van het tuinieren op Thurlede:

1. Wij gaan voor een groen volkstuincomplex. Dit betekent dat u:
    – geen schuttingen en hekken op erfafscheidingen mag plaatsen;
    – max. 85 m2 van de tuin permanent mag bedekken met bouwsels, stenen/houten  terrassen, tegelpaden e.d. (kas en broeibakken tellen niet mee).
    – geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt: de Groencommissie adviseert u graag over duurzaam tuinieren
  2. Wilt u verbouwen of een nieuw tuinhuis, een kas, een pergola of een ander bouwwerk op uw tuin? Hiervoor is altijd vooraf toestemming van het Bestuur nodig.
  3. We houden van de diversiteit aan tuinen op ons complex. Keurige siertuinen, maar ook rommelig aandoende moestuinen hebben bij ons een plek. Hoe je ook tuiniert: je moet er energie in steken zodat je tuin een bijdrage levert aan de positieve uitstraling van het complex. Onkruid en verwilderde tuinen horen er niet bij.
  4. Er zijn centrale plaatsen waar afval wordt ingezameld. Net als thuis gooit u alleen het huishoudelijk afval in de containers. Dus geen stenen, planken, stoelen of iets dergelijks. ‘Grof groen afval’ gooit u op de groene hoop, maar alleen zolang er nog plaats is. Klein groen afval kunt u zelf op de tuin composteren. Dit is een praktische manier van afvalverwerking. Grof vuil voert u op dezelfde manier af als thuis. Breng het naar het milieustation of maak een afspraak met Irado om het te laten ophalen.
  5. De openbare ruimte en de gebouwen onderhouden we met elkaar. Daarvoor zijn er werkbeurten.
  6. Overnachten op de tuin mag tijdens het tuinseizoen, van 1 april tot 1 oktober.
  7. Thurlede is een uniek complex door de rust en de stilte. Dit houden we graag zo.
Onderhoud aan uw tuin met lawaai makende apparatuur mag tijdens het tuinseizoen alleen op maandag t/m vrijdag tussen 19.00 en 21.00 uur, dinsdag en donderdag van 10.00 en 11.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 12.00 uur. Buiten het tuinseizoen, van 1 oktober tot 1 mei, zijn die beperkingen er niet. U mag dan ook aan uw huisje werken met lawaai makend gereedschap.
  8. U mag het tuincomplex oprijden met een auto, alleen nadat u een vergunning heeft gehaald in het verenigingsgebouw. Het is de bedoeling dat u uw auto niet op het complex laat staan. Dus alleen in- en uitstappen van personen en laden en lossen van goederen is toegestaan.
  9. Onze paden zijn een openbaar wandelgebied en we heten bezoekers van harte welkom. Wel houden we op een positieve manier een oogje in het zeil. Verdachte situaties kunt u melden bij de politie (0900-8844). Niet dringende situaties meldt u bij het bestuur.
  10. Bij een vereniging horen Statuten en een Huishoudelijk Reglement. Dit zijn flink wat pagina’s. Geen spannende lectuur, maar toch belangrijk om door te nemen. Lees het eens rustig door, dan weet u wat van u als tuinder wordt verwacht.

Veel plezier met uw tuin en het tuinieren!